Om sidan

Min väg till de stora fastigheterna!

Sedan barnsben har jag alltid fascinerats av byggnader och arkitektur. Vad är är det som gör att de håller i 50 år och framåt? Hur går det till när de ska uppföras? Det var framförallt en fråga som jag alltid gick och grubblade på: Vem äger dessa byggnader?

Jag bestämde mig därför redan som liten att påverka min omvärld och skapade därför följande vision:

Att bli en av världens största fastighetsutvecklare och skapa bostäder åt andra. Alla förtjänar tak över huvudet och få sina drömmar besannade genom att få sitt drömboende, och jag ska bistå de med det.

Denna blogg kommer att visa vägen till förverkligandet av min vision.

söndag 7 september 2014

En vanlig måndag

Har precis avslutat en bok av Donald Trump som heter How to get Rich. Boken i helhet var OK (jag har läst bättre) men det var ett kapitel som jag speciellt fastnade för. Där gick han nämligen igenom timme för timme vad han gjorde varje dag från måndag till fredag. Vad som gjorde det intressant var att man fick inblick i hur en miljardärs vardag ser ut. Förvånad blev jag dock inte över hans hektiska liv.

Nedan har jag skrivit ner några rader som jag tycker är ganska intressanta ur boken:

Tuesday
8.30 A.M. I arrive at the office. I read between five and seven newspapers every morning before I get into the office. One thing I enjoy doing is clipping articles of interest, whether they´re about me or not; then I either save or distribute them. I also receive between ten and twelve magazines a day, which i review in my apartment at the end of the day. Keeping up on things worldwide is a great importance if one is to keep the big picture in mind. Yes, I´m a New Yorker, but there´s a big world out there and I try to stay informed about it. If you see the entire planet as an emerging market - which it is- you´ll discover that you´ve got alot of homework to do every day. It's not an indulgence, but an absolute necessity. So I spend the next fifteen minutes of relative quiet assessing world developments. Call it multitasking, call it whatever you will, it works and it focuses me for the day ahead.

8.45 A.M. I take a call from the guy trying to jack up the prices on the fixtures for a new building. Doesn't he know I know the market prices for everything I'm doing? These jerks think I don´t do my homework - that´s what it boils down to. Which means they´re all in for a big suprise, and if I have to yell to get my point across, that´s what I do.

Något som alltid fascinerat mig är hur det kommer sig att de allra rikaste, som inte ens behöver jobba utan kan leva på den passiva inkomsten, jobbar hårdare än en person som knappt har mat på bordet i slutet av dagen. En ganska intressant tanke men det finns väl en anledning till att de rika är rika?

För att inte vara sämre än The Donald tänkte jag dela med mig av hur en typisk måndag ser ut för mig:

Måndag
05.45. Vaknar, gör en macka snabbt och rör mig vidare mot gymmet.

06.15. Väl på gymmet tränar jag det som är planerat att köras den dagen. Brukar alltid träna på morgonen för man får sån energi och är väldigt pigg när man kommer till jobbet. Tränar i 45 minuter.

07.45. Det första jag gör på jobbet är att göra upp ett schema för dagen som jag sedan försöker mig hålla till.

17.00. Väl hemma sätter jag igång med att laga lite käk.

17.45. Inne på olika bostadshemsidor och kollar runt hur bostadspriserna varierar område till område (Gör detta nästan dagligen då jag gillar att hålla mig uppdaterad).

19.00. Läser i någon timme i en bok. Det är viktigt för mig att jag lär mig något nytt varje dag (utanför mina område också) för det är enda sättet för en att utvecklas. Det är lätt att man fastnar i ekorrhjulet och enbart jobbar och åker hem. En rädsla som jag har är att bli en sådan tråkig person som har samma rutiner dag in och dag ut.

21.00 Försöker träffa någon polare och hänga en liten stund innan man beger sig hemåt.

23.30-24.00 Läggdags

Det var allt jag hade för idag, ha en fortsatt trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar