Om sidan

Min väg till de stora fastigheterna!

Sedan barnsben har jag alltid fascinerats av byggnader och arkitektur. Vad är är det som gör att de håller i 50 år och framåt? Hur går det till när de ska uppföras? Det var framförallt en fråga som jag alltid gick och grubblade på: Vem äger dessa byggnader?

Jag bestämde mig därför redan som liten att påverka min omvärld och skapade därför följande vision:

Att bli en av världens största fastighetsutvecklare och skapa bostäder åt andra. Alla förtjänar tak över huvudet och få sina drömmar besannade genom att få sitt drömboende, och jag ska bistå de med det.

Denna blogg kommer att visa vägen till förverkligandet av min vision.

söndag 21 september 2014

Fortsättning på passiv inkomst

Tidigare har jag pratat lite om vilka passiva inkomster det finns. I detta inlägg tänkte jag behandla ämnet aktier och fonder som en passiv inkomst. Det finns några som kan tycker att aktier och fonder inte tillhör kategorin passiva inkomster men jag tycker däremot tvärtom. Är man grym på det (behöver inte vara värsta proffset) kan man skapa sig en hyfsad passiv inkomst som genererar några hundralappar i månaden och förhoppningsvis ökar exponentiellt med åren.


Aktier:
En aktie är en andel i ett företag som valt att börsnotera sig. Säg exempelvis att ett företag har sammanlagt 100.000 aktier. Om du äger 50.000 av dessa äger du 50% av företaget. Ett företag som börsnoterat sig innebär att det har gått från att vara ett privat företag till ett publikt, det vill säga alla kan köpa sig in i det. Skillnaden mellan ett privat företag och ett publikt är att det kostar 50.000:- att starta ett privat företag (aktiebolag) och 500.000:- för att göra ett privat företag publikt.

Varför börsnoteras ett företag?

  • Samla in pengar till attraktiva investeringar.
  • Öka företagets medvetenhet.
  • Maximera aktieägarvärdet
Hur kan man tjäna pengar på aktier? Enkelt exempel:

Säg att det är den 1:a januari 2013. Om någon månad börjar Vinter OS och om några månader VM i fotboll. Då kanske det slår dig att ett betting bolag kan vara något att köpa andelar i. Då börjar du läsa om Betsson, Unibet och liknande bolag. Viktigt är att du är påläst och tar reda på vilka marknader dessa företag verkar i och tar reda på viktiga faktorer. När detta är gjort kommer du fram till att exempelvis Betsson är det bästa företaget att köpa sig in i. Det mest önskvärda scenariot är att aktien du köper ökar i värde fram till efter fotbolls VM. I mitt fall gjorde jag just precis detta och från januari till nu i fredags har den gått upp 26%. 

Säg att du lägger in 10.000 kronor i januari, då kommer detta ge dig en avkastning (förändring som skett på en tillgång från en given tidpunkt) på 2600:-, vilket är ca 325:-/månad, not bad. Allt som behövdes göra var alltså tänka lite logiskt och forska på om företaget i någon timme. 

Fonder:
Fonder brukar jag kortfattat beskriva som en portfölj som innehåller en massa värdepapper (aktier & annat). Skillnaden mellan aktier och fonder är alltså att aktier är att du äger andel från ett företag, medans om du köper en fond äger du en andel från flera företag. För en nybörjare är detta allt du behöver veta för fonder kan även innehålla andra värdepapper (räntebärande). En fond förvaltas av en fondförvaltare. Denne köper och säljer aktier friskt för att öka avkastningen i portföljen. Du betalar därför en avgift på vinsten när du innehar en fond för att kompensera för fondförvaltarens aktiva arbete. Det finns även fonder som inte har en aktiv förvaltning utan har en passiv förvaltning. Det innebär i princip att det är någon dator som sköter all köp och sälj och går enbart på fakta & statistik. Medans en aktiv förvaltare kan jobba mer på magkänsla (om denna nu utgår ifrån det) och andra saker.

Genom att investera i en fond får man oftast en lägre avkastning för syftet med fonden är att sprida ut risken i portföljen. Detta gör man genom att köpa aktier i olika företag i olika branscher. Säg exempelvis att man endast köper byggaktier i en fond, och om det visar sig vara en recession inom byggbranschen kommer det säkerligen leda till att du förlorar pengar om du köper fonden. Men däremot om samma fond hade innehållit aktier inom byggbranschen, industribranschen och andra branscher så hade det inte varit säkert på att man förlorat pengar.


För att köpa aktier och fonder använder jag mig av Avanza bank som är väldigt smidig att använda och har en god kundservice.

Till en början när man håller på med aktier och fonder kan det vara frustrerande med alla begrepp och nyckeltal. Jag har själv varit i samma sits och upplevt den frustrationen, men tro mig, det blir bättre. Ha bara uthållighet och förhoppningsvis kan ni också skapa er en passiv inkomst och tjäna några hundralappar i månaden utan att behöva göra mycket. 

Har ni frågor och funderingar är det bara att fråga på. Ta nu tillfället i akt då min rådgivning är gratis!!

GLÖM INTE, DET ÄR INGEN RISK OM DU VET VAD DET ÄR DU HÅLLER PÅ MED!

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar