Om sidan

Min väg till de stora fastigheterna!

Sedan barnsben har jag alltid fascinerats av byggnader och arkitektur. Vad är är det som gör att de håller i 50 år och framåt? Hur går det till när de ska uppföras? Det var framförallt en fråga som jag alltid gick och grubblade på: Vem äger dessa byggnader?

Jag bestämde mig därför redan som liten att påverka min omvärld och skapade därför följande vision:

Att bli en av världens största fastighetsutvecklare och skapa bostäder åt andra. Alla förtjänar tak över huvudet och få sina drömmar besannade genom att få sitt drömboende, och jag ska bistå de med det.

Denna blogg kommer att visa vägen till förverkligandet av min vision.

tisdag 16 september 2014

Problem med uthyrning i andrahand?

Många bekanta brukar oftast vända sig till mig när det kommer till det formella angående uthyrning av lägenhet i andra hand. Anledningen är att jag varit med om den processen och gått igenom ganska mycket för att få tillstånd att hyra ut lägenhet i andra hand. Tänker ta ett exempel på en bostadsrätt som jag skulle hyra ut i andra hand på grund av att jag inte kunde bo där under en period.

Att hyra ut en bostadsrätt i andrahand kan vara problematiskt om föreningen inte godkänner det. Att de inte godkänner kan bero på olika anledningar:
  • Du har inte bott i föreningen tillräckligt länge
  • Du har inte angivit några skäl till uthyrningen
  • Du upplåter din lägenhet utan styrelsens godkännande
  • Hyresgästen i andrahand upplevs inte som lämplig
Hur går man då gå tillväga om styrelsen beslutat att du inte får hyra lägenheten i andra hand? Det är inte så kul att stå där med en hyra/amortering/ränta på 5k+ som inte kan täckas på något sätt. Det du får göra i så fall är att kontakta hyresnämnden i din stad. Hyresnämnden är den nämnd som står över föreningen och deras ord är föreningens lag. Det de bestämmer måste föreningen gå med på.

Du överklagar föreningens beslut genom att du laddar ner en blankett i hyresnämndens hemsida som heter HN1. Där fyller du in varför DU ska få hyra ut lägenheten. Har hört många historier om att det som ska stå i denna blankett är varför hyresgästen ska få bo där, och det stämmer inte! I fliken sökande ska det alltså stå dina kontaktuppgifter och i motpartsfliken ska det stå föreningens kontaktuppgifter.

Nedan kan är några anledningar till varför DU ska få hyra ut lägenheten:
  • Du ska flytta utomlands
  • Du ska plugga utomlands
  • Du har ett arbete som kräver att du är bortrest större delen av din tid
Efter att du skickat in denna blanketten till hyresnämnden tar det cirka 1 månad för de att bearbeta det, och det är kostnadsfritt.

Jag har aldrig varit med om att hyresnämnden inte godkänt min anledning till uthyrning av lägenheten i andrahand, men jag har lite spekulationer till vad jag skulle göra om det inträffar. Om nu hyresnämnden inte godkänner din uthyrning så kan ett alternativ vara för hyresgästen att anmäla sig som en inneboende i lägenheten. 

Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 8 § får du inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för föreningen eller någon annan medlen i föreningen. Detta innebär alltså att du får ha en inneboende i lägenheten förutsatt att denne inte orsakar föreningen eller andra medlemmar i föreningen olägenheter.

Det var allt för idag, hör av er om ni undrar något. Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar