Om sidan

Min väg till de stora fastigheterna!

Sedan barnsben har jag alltid fascinerats av byggnader och arkitektur. Vad är är det som gör att de håller i 50 år och framåt? Hur går det till när de ska uppföras? Det var framförallt en fråga som jag alltid gick och grubblade på: Vem äger dessa byggnader?

Jag bestämde mig därför redan som liten att påverka min omvärld och skapade därför följande vision:

Att bli en av världens största fastighetsutvecklare och skapa bostäder åt andra. Alla förtjänar tak över huvudet och få sina drömmar besannade genom att få sitt drömboende, och jag ska bistå de med det.

Denna blogg kommer att visa vägen till förverkligandet av min vision.

tisdag 9 september 2014

Fördelarna med att inte vara bunden vid sitt jobb.

I tidigare inlägg, se här, nämnde jag att jag inte gillar tanken av att man köper en dyr lägenhet/hus så fort möjligheten ges, och lånar mycket pengar på banken.

Enligt mig är den största anledningen till varför man inte ska belåna sig väldigt mycket för att köpa ett hus/lägenhet är för att man kommer att binda sig till jobbet. Vad är fördelarna med att inte behöva binda sig till sitt jobb?:


  • Du vågar ta risker och satsa på den idén du gått runt och tänkt på hela tiden. Tanken att du kan släppa ditt jobb imorgon och veta att du kommer att klara av dina utgifter ett tag framöver är underbar. Varför ska du ex. stå ut med din chef eller medarbetares eviga tjat? Varför ska du jobba på en arbetsplats som du inte ens trivs på eller känns stimulerande? Varför ska du inte ta och göra den drömresan du alltid haft i tankarna?
  •  Du får ett större självförtroende i ditt agerande. Jag tar en vän till mig som ett exempel. Denne person (som kan klara sig arbetslös i 6 månader) skulle in och löneförhandla hos chefen. Det han kunde göra var att ställa ett högt krav och om företaget inte gillar läget har han råd att packa ihop och iväg till nästa arbetsgivare om det så tar några månader att få ett nytt jobb. Han kan alltså gå in till kontoret med detta självförtroende och kräva att han får si och så mycket för att känna sig motiverad till att fortsätta med det han gör, och om han inte får sin önskan så kommer han fortsätta leta vidare. Resultatet blev som jag trodde, chefen gick med på det. Vad var anledningen till att han fick denna löneförhöjning? Jo han vågade ta risken att vara arbetslös i ett litet tag för att till slut få det han önskade. Och jag är säker på att han hade fått det hos nästa arbetsgivare. Hade detta funkat om du har ett ett stort lån eller amortering att tänka på? Nix. Du hade kanske vågat be om en lönehöjning, men hade chefen sagt nej hade du bugat och tackat och sedan fortsatt samma väg tillbaka till ditt kontor. 

Mitt råd till er är att sätt er själva inte i en knivig sits som gör att ni blir fasta i det ni gör. Ni hämmar er kreativitet. Visst vill man ha det snyggaste stället och bo fint, men jobba smart nu och lev som en kung sen.

Detta var vad jag hade i tankarna idag gott folk, ställ gärna frågor om ni har några! Vill höra era åsikter och tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar